Winterontwikkelingen 2014-2015; 14 januari 2015
De laatste weersanalyse van 23 december leidde ertoe dat een viertal leden van de ijsclub één uur, jawel tel je zegeningen, één uur op de uiterste westhoek van de ijsbaan hebben kunnen schaatsen. Een mooi PR-verslag voor ons vroege ijs kunt u lezen op: http://www.natuurijswijzer.nl/2014/12/29/natuurijs-primeuren/
Technisch gezien zou het niet mogelijk zijn met een minimumtemperatuur op 27 dec. van krap drie graden onder nul. Echter de sneeuw van de nacht van 26 naar 27 december was samen gewaaid en geklonterd in het  westelijk deel van de ijsbaan en in de nacht opgevroren. De ijsdikte varieerde toen van 0 tot 2,6 cm. Op de plaatsen waar de sneeuw was geclusterd kon in de middag al onder toezicht op het ijs worden gelopen door een paar kinderen. Met de snel vallende temperatuur in de avond van 27 december, met grondtemperaturen van rond min 6, kwam de dikte op krap 4 cm en dat was voldoende voor een test.

20141227 schaatsen na 3 graden vorstHet was echter sneeuwijs en dat geeft geen waarschuwing; het kraakt niet en barst niet maar als de temperatuur boven nul komt, zoals in de avond rond 23.30 gebeurde, dan is de samenhang weg. De lijm is op zoals onze ijsmeester dan pleegt te zeggen. Een mogelijkheid om tot schaatsen voor meer leden te komen werd die nacht de grond in geboord. In de morgen was het + 3 graden en verdween de ijslaag in een straf tempo. Kansen verkeken!

Nieuwe kansen
De harten van de winterliefhebbers kloppen weer wat sneller. Vandaag viel sneeuw in Noord Nederland als gevolg van een koude put in de westcirculatie. De KNMI prognoses gaven dit niet aan. Verschillende internet weeranalisten echter wel. De hoge druk invloeden in het noorden zijn nog steeds aanwezig. De prognoses worden geleidelijk kouder getuige ook onderstaand plaatje. Een ongelukkig moment voor degenen die hun schaatsaspiraties op de Weissensee gaan uitoefenen. We zullen de mensen, waaronder een vijftal bestuursleden van onze ijsclub hier erg gaan missen (hoop ik)!

20150114 pluim KNMI  geleidelijk kouderHet geheel tendeert naar meer normale wintersituaties, dat wil zeggen dat de westelijke stormmachtige stroming straks ophoudt, wat meer ruimte geeft voor kou uit het (noord) oosten. Dat vraagt even tijd daar zuid Scandinavie en Rusland/Baltische Staten nog vrij warm zijn. Ook de Oostzee en Noordzee zijn rond 3 graden boven normaal qua watertemperatuur. Voor onze westelijke provincies moet dus weer alles kloppen. Maar zeg nooit..NOOIT, dat zagen we eind december toen de mogelijkheid ook dichtbij kwam en er echt even is geschaatst, naar mijn weten nergens anders dan alleen hier in Zuid Holland.  Aan de weerkaart moet nog wat worden gesleuteld, zie onderstaande kaart en toelichting.

20150114 Winterse opzet GFS  rond 22 januari

Als we naar het verleden kijken dan geeft onderstaand overzicht van Cees van Zwieten een mooi beeld van de late beginnende winters en de voorgeschiedenis. (Cees is bekend van zijn winterverhalen: http://www.schaats-en-skate.nl/cees/wintercees.htm een site die de moeite waard is voor de ijsliefhebbers om eens even op te snuffelen). Als men de tijd neemt om een en ander te bestuderen dan zal blijken dat je een winter rond half januari nog niet kan afschrijven. Er zijn altijd kansen. Velen zijn de winters van 1929 en 1956 bekend die pas in februari een aanvang namen maar toch de geschiedenisboekjes haalden.

20150114 historie februari vorstmaanden Cees van Zwieten

Als de ontwikkelingen zich in de goede richting voortzetten, dan leest u op redelijk korte termijn weer een winterbericht. We gaan het hopen!

Aad van Winden