Winterontwikkelingen 2014-2015: 29 november 2014
In het IJsclub boekje heeft u de eerste overwegingen van begin oktober kunnen lezen over het komende winterseizoen.
De winteropbouw oogt nu inmiddels anders dan vorig jaar toen door kou-uitbraak via de VS en over de Atlantische Oceaan in onze streken alleen een zuidelijke stroming ontstond. Begin november begon op een soortgelijke manier en aan velen heb ik uitgelegd dat het verkeerd begon…

Wat dient zich aan?
De winter komt zachtjes sluipend binnen!

In onderstaand plaatje komt de geleidelijke afkoeling in beeld en de kansberekening op vorst en ijsdagen.

wb2-20141129

De Canadese weerdienst GEM is het meest uitgesproken over de kou-inval; de Amerikaanse GFS en Europese ECMWF zijn wat voorzichtiger. Bovenstaande kaartjes zijn gebaseerd op het Europese model. Het onderstaande is van GEM, maar laat duidelijk de zee-invloed zien.
Het zet zich langzaam in, maar toont al met al stukken beter dan vorig jaar rond deze tijd.

wb2-20141129bDe langere termijn
Het belangrijkste feit is de voortdurende opbouw van hoge druk in het noorden en een blokkade op de oceaan die de depressie-activiteit tegenhoudt. Deze tendens komt de laatste dagen steeds terug op de kaarten. Dat zorgt voor meer consistentie in de opbouw van kouder winterweer op termijn.
Als dan ook ten zuiden van ons land meer lage druk ontstaat blijft de oostelijke stroming – die jl. woensdag begon- in stand. En moet eigenlijk nog wat verder aansterken om de kou goed in geheel Nederland te brengen.

De komende dagen groeit de sneeuwbedekking in Rusland, Polen en Duitsland, wat voor verdere afkoeling en bij ons geleidelijk toenemende transportkou kan gaan zorgen.
Het is nog fragiel, maar onderstaand kaartje beeldt een en ander goed uit.
Laten we maar voorzichtig edoch gestaag opbouwen. Op het forum van weerwoord wordt de vergelijking gemaakt met november/december 1984. Als dat zich voortzet, dan tekenen we daarvoor als ijsclub….
wb2-141129c