Winterbericht,  6 februari 2018

Samenvattend: ‘Doetie ut wel of doetie ut niet!’
Vanaf 25 januari zat er verandering in de lucht en in de weermodellen. Toch is tekenend, dat de modellen geenszins uniform en consistent ontwikkelen. Dat heeft alles te maken met de voortdurende aanvallen vanaf de oceaan en de invloed die daaraan wordt toegerekend. Ook kwam tussendoor een weermodel met een ontwikkeling van een lage druk gebiedje boven de Oostzee, dat aan het hoge druk gebied boven Scandinavië ging knabbelen.
Al met al zijn we met enige vertraging nu toch in een droge zonnige nachtvorstperiode aangeland, welke in winterbericht nr 2 van 1 februari jl. werd omschreven. Echter het ziet er naar uit dat deze nachtvorstperiode van redelijk korte duur zal zijn. Zo zullen de gewenste ijsdiktes uit het vorige winterbericht deze week zeker niet gehaald worden.
Een herziene berekening vindt u in onderstaand plaatje! Komende nacht kan in ons westelijk deel van ons land de temperatuur onder wind-luwe omstandigheden en met de zeer lage dauwtemperaturen flink dalen. Dit zal de ijsgroei, met name op de landijsbanen, sterk stimuleren.

Een volledige openstelling van onze natuurijsbaan voor alle ervaren en ook onervaren schaatsfanaten zal er vooralsnog niet inzitten. Als het Europese ECMWF-model nu standhoudt, dan komen we op maximaal 5 à 6 cm ijsdikte, voldoende voor een redelijk grote groep ervaren schaatsers.
Als donderdagmorgen vroeg al toelating van leden kan plaatsvinden, dan zal dit onder strenge instructies moeten gebeuren. Die zullen dan op de website en op de baan worden aangekondigd.
Die instructies zullen o.a. inhouden: ‘Alleen leden hebben toegang’, ‘geen hockeyschaatsen’, ‘niet schaatsen in groepen of treintjes’, ‘niet stilstaan op het ijs, praten doe je op de kant’. ‘Bij teveel ijsverlies zal het schaatsplezier acuut moeten worden beëindigd’.
We kunnen  ons gelukkig prijzen dat dit besef ook leeft bij onze leden en dat de discipline op de baan ons de mogelijk biedt op redelijk dun ijs toch veel schaatsers toe te laten.
Wilt u de temperatuurprognoses volgen dan kan dit  voor weermodel GFS: https://www.weerplaza.nl/nederland/schipluiden/17338/
Idem op Europees weermodel ECMWF: https://www.yr.no/place/Netherlands/South_Holland/Schipluiden/long.html.

Duur koudeperiode
Deze koudeperiode zal in de loop van vrijdag en zaterdag geleidelijk aflopen door draaiing van de wind naar zuidelijke en zuidwestelijke richtingen.  Dat wil niet zeggen dat februari al zijn winterse trekken heeft verschoten.  Er zijn interessante ontwikkelingen gaande in de hogere Stratosfeer. Hierop zal ik in een volgend bericht verder ingaan. Voor de liefhebbers, google eens op ‘SSW: Sudden Stratospheric Warming’.
Als die ontwikkelingen gaan leiden tot bovenstaand drukverdelingsplaatje, welke wordt geprognosticeerd door de Amerikaanse weerdienst GFS voor 22 februari (GFS heeft vaker in een vroegtijdig stadium de eerste winterse vingerwijzing gegeven), dan komt er deze maand nog een kansrijke ijsperiode. Laten we het hopen! Ook vandaag tijdens de drukke aanloop bij ons clubhuis werd weer gezegd: ‘Als de sfeer die bij het ijs ontstaat ook werd gehanteerd in onze landelijke omgangvormen tussen mensen en in politieke kringen, wat zouden we dan in een tevreden land leven!!’

Aad van Winden