Winterontwikkelingen 2016-2017 nr. 4; 10 januari 2017

Het bleef lang stil met de winterberichten! De veelbelovende maand december stelde behoorlijk teleur. Weliswaar was er sprake van veel hogedrukweer; maar steeds dreven de hoge drukgebieden zuidoostwaarts af met als gevolg korte winterprikjes met 1 of 2 nachten vorst en veel kou richting Balkan. Daardoor recent zelfs zware kou en sneeuwval op Griekse eilanden en zuidelijk Italië. Zinloze kou voor ons helaas, wel mooie plaatjes van een bevroren ijsbaan maar een ijsdikte die niet toeliet dat leden konden schaatsen. Op de betonijsbaan van De Lier kwam men al driemaal tot schaatsen. Wij kwamen driemaal tot een maximale ijsdikte van 2,5 tot 3 cm. Te weinig om te schaatsen en dat werd door ijsmeester Theo ook op film bewezen met landelijke bekendheid tot gevolg!

Maarr…nu! De ijskoorts slaat echter weer toe. Nadat de Europese weerdienst ECMWF al even zinspeelt op winterweer volgende week, is sinds gisteren ook de Engelse UKMO en vandaag de Amerikaanse GFS gedraaid naar winterse kaarten. We zijn er nog niet; de termijn is met een week nog wat ver weg, maar de kansen stijgen wel nu meerdere weerbureaus aansluiten bij de geschetste bovenstaande veelbelovende drukverdeling.

Noordelijke blokkade
De operationele run van GFS laat vanmorgen het Russische en het Scandinavische hoog verbinden en ook nog wat versterken, tot 1040 HPa, terwijl het lagedrukgebied bij Italië uitbreidt naar de Balkan. Het gevolg: een noordoostelijke stroming die wel eens van langere duur kan blijken, gezien het grootschalige hogedrukgebied in het noorden. Het risico van wegzakken naar het zuidoosten, wat steeds in december plaatsvond, wordt nu geblokkeerd door die lagedruk-uitbreiding. Let wel de kaarten liggen ver in de toekomst en zullen nog wijzigen. Maar de al dagen opgebouwde tendens is hoopgevend.

20170110-winter-ideaal-plaatje-19-januari-2017Vergelijk 2012
Onderstaand ziet u de ‘pluim’; de 50 verschillende berekeningen vanuit weerkaarten. Boven staat de pluim van 25 januari 2012, onder de huidige. Zoek de verschillen! Een verschil is dat er komend weekend sneeuw staat ingetekend. In 2012 stonden we 6 dagen later op het ijs!
Terugkijkend in het Algemeen Verslag van 2012 staat daar de tekst “een memorabel seizoen, een toppertje”. Van 1-12 februari 12 dagen compleet ijsplezier, 3 dagen Westland Toertocht, scholen op de baan, historische arreslee-spektakel, 18 cm ijsdikte.
Als dat ons voorland is…..!

20170110-vergelijking-2012-en-2017Kouopbouw
Voor de (uitstralings)kou zal veel uitmaken of er voorafgaand aan de vorstinval ook bij ons in het westen een sneeuwdek gaat ontwikkelen. Huidige neerslagberekeningen komen in het weekend tot een sneeuwdek wat tot vlak te zuiden van ons komt te liggen, strekkend vanaf Zeeland , Brabant tot ver in België, maar niet in Zuid-Holland. Uiteraard kan hierin nog wel verandering plaatsvinden. Met buiig weer vanaf donderdag met lage dauwtemperaturen kan gemakkelijk een dekje ontstaan. Voor het winterbeeld zou dat leuk zijn, voor de schaatsliefhebbers ook, mits het valt voordat de ijsvorming plaatsvindt.
Actueel ligt er sneeuw van West-Duitsland tot in Zuid-Griekenland en Zuid-Italië en naar het oosten tot de Japanse Zee. Luchtaanvoer vanuit het oosten, zelfs vanuit het zuidoosten moet wel tot transportkou met sterk dalende temperaturen leiden.

De weerkaarten geven aanleiding tot die transportkou. Hoelang? We zullen het gaan volgen! Met 2012 in gedachten en enige vergelijking met historische winters …. Wie weet!

20170110-europa-besneeuwd

Tot slot:

Eerdere winterontwikkelingen vindt u op deze site onder winterontwikkelingen.

Aad van Winden