Winterontwikkelingen 2016-2017 nr. 6;  1 februari 2017
Eerst een terugblik op het winterbericht van 15 januari jl. op deze site ‘Winter-net-niet-netwel-5e-winterprik-wordt-werkelijk’.
De toen beschreven situatie van het boven ons land liggende en continentale hogedrukgebied, met kou in het oosten en zee-invloed in het westen, heeft ons behoorlijk parten gespeeld. De verschillen tussen oost en west waren enorm en vaak richting 10 graden. Met hangen en wurgen zijn er in Schipluiden 4 schaatsdagen(ochtenden) uitgepeurd op ijsdikten van 3 tot 5 cm; de kinderen konden zich 5 dagen vermaken. Dit terwijl zich in het oosten een sneeuwdek gedurende 17 dagen en een ijsdikte van 10 tot 15 cm vormde. Enige frustratie hoopte zich wel op bij schaatsliefhebbers hier in het westen van het land!
Maar tel de zegeningen. In ieder geval alvast meer ijs- en schaatsplezier dan de voorgaande drie winterseizoenen.

Is daarmee de winter gedaan? Geven we het op? Zeker niet!
Mijn vader refereerde altijd aan de barre februarimaanden van 1929 en 1956. Mooi beschreven door Jan Buisman in het boek ‘Bar en Boos’, sowieso een aanrader voor de winterliefhebber!
Mijn eigen herinnering gaat vooral naar de 11-steden februarimaanden van 1985 en 1986 met oostelijke transportkou, maar ook naar de laatste schaatsdagen op dun ijs in februari 2003 met een stralingskou-wintertje van 14 dagen.Wat dient zich aan?
De Amerikaanse GFS (Amerika First 😉 kwam als eerste met een opbouw van hogedruk boven Scandinavie. Dit mede als gevolg van sterke temperatuurstijgingen in de stratosfeer en veranderde stroming in het noordpoolgebied (Sudden Stratosferic Warming en Polar Vortex [uitleg].
UKMO, de Britse weerdienst, en het Europese ECMWF volgden al snel en de euforie op de weerfora en Twitter sloeg voor de zesde keer dit seizoen toe!
Meerdere keren leidde dit tot korte tijd schaatsen, door hogedruk- dus uitstralingskou-wintertjes; veelal en vooral in oostelijke regionen van ons land.
Wat zich nu aandient lijkt andere koek!! ALS, en ik zeg ALS…, de kaarten bestendigen, dan komt er onvervalste transportkou vanuit Rusland op ons af en wel intredend in het noordoosten vanaf 7 februari. Droge oostenwind, lage luchtvochtigheid en lage dauwtemperaturen zouden zorgen voor snelle ijsgroei, maar ook het risico van windwakken als gevolg van een doorstaande oostelijke bries! ALS…!? De dagelijkse temperatuurvoorspellingen en de 6 uurlijkse wisselingen zijn hier mooi te volgen op.

Jubileumcadeau
Vandaag bestaat  onze collega-ijsclub Maaslands IJsvermaak precies 100 jaar. MYV werd opgericht midden in een strenge ijsperiode van 23 januari tot 6 februari 1917. Laten we hopen, dat de inhoud en het geschetste perspectief van deze winterontwikkelingen het echte geschenk voor de jubilerende vereniging mag worden. De door Jan Buisman beschreven contouren van die winter van 1917 lijken wel wat op de huidige winter.
Vanavond zal ik er bij het jubileumfeestje van MYV in mijn woordje als Districtsvoorzitter nog even op terugkomen!

Tot slot:

Eerdere berichten over winterontwikkelingen vindt u op deze site onder ‘nieuws-winterontwikkelingen’.

Aad van Winden, 1 februari 2017