Winterontwikkelingen 2016-2017 nr. 7;  7 februari 2017

Terugblik bericht nr. 6 dd 1 februari

Citaat:
Wat zich nu aandient lijkt andere koek!!. ALS en ik zeg ALS…de kaarten bestendigen dan komt er onvervalste transportkou vanuit Rusland op ons af en wel intredend in het noordoosten vanaf 7 februari. Droge oostenwind, lage luchtvochtigheid en lage dauwtemperaturen zouden zorgen voor snelle ijsgroei, maar ook het risico van windwakken als gevolg van een doorstaande oostelijke bries! ALS…!?.

Momenteel 16.00 uur sneeuwt het in Noord-Holland, Drenthe en Overijssel. De verwachting is een sneeuwdikte van 3-5 cm tot morgenochtend en komende nacht een temperatuur van rond het vriespunt in het zuiden tot -5 in het noordoosten. Aan de datering van bovenstaand citaat ligt het niet, aan de dauwtemperaturen en windrichting evenmin,echter windwakken vormen straks komende dagen een probleem bij doorstaande oostenwind kracht 4 a 5.
Het westen wordt voorzien van een waterkoud, grijs, vies motregentje!

Hoe verder:
Kou is er genoeg in het oosten; het sneeuwdek vanuit de aanvoerrichting laat echter te wensen over.
De getransporteerde kou komt binnen met een te grote zuidelijke omweg en daardoor te veel opwarming. Dit lijkt zich met name komend weekend en daarna te wreken door hogere dagtemperaturen, gecombineerd met lichte nachtvorst. Dit kan daarmee een solide ijsdikteopbouw in het westen gaan verstoren! In en na het weekend zal menig dag voorjaarsachtige gevoelens oproepen, zeker als met het zonnetje opzoekt buiten het frisse oosterbriesje!
De windrichting blijft tot komende week donderdag overwegend oost en blaast met 3-5 beaufort stevig mee!

Zaterdag as neigt naar de rustigste dag qua wind.
Schaatsen op boezemwateren en meren lijkt vooralsnog niet aan de orde!

Ontwikkelingen
Het Amerikaanse model GFS laat nu in het verdere verschiet (eind volgende week) een hogedrukgebied ontstaan van Groenland over West-Europa tot aan Oekraïne. Daarmede is de winter nog zeker niet afgeschreven!
Cruciaal is de basis-ijsdikte die tot komend weekend wordt gevormd.

Als we komen tot 5 a 6 cm ijsdikte dan zijn er mogelijkheden dat we met voorzichtigheid en de discipline die wij bij onze ijsclubleden zien, ook volgende week regelmatig in de ochtenduren de schaatsen kunnen onderbinden;
Voor degenen die dat meemaakten; het februari 2003 scenario.

Tot slot:
Eerdere versies van de winterontwikkelingen vind u op de site https://ijsclubvlietland.nl/category/nieuws/winterontwikkelingen/

Aad van Winden, 7 februari 2017, 16.00 uur.