Nieuwsbericht 22-03-2021.

Gisteren stond 21 maart op de kalender!! Dat betekent, dat onze ijsbaan terug wordt gezet in de zomer-modus! Het water eraf, het gras met de dag groener en Momfer heeft zijn kraamkamers gereed! Een “blokkie om” bij de ijsbaan is weer de moeite waard!!!

Maar nog even over de afgelopen winter! Eindelijk stonden we weer eens lekker op de schaats! Dat had wel wat voeten in de aarde(ik bedoel in/op het ijs!!)!

Hoe begon het ook alweer? …….. de telefoon ging,  ….?? …  Wat? Komende week een bestuursvergadering? Want? “Dan werd het serieuzer, er kwam echte kou aan!” ….  De wind draaide naar het oosten! … Oké! .. Het staat in mijn agenda!!  “Er moet vooraf veel geregeld zijn, want anders mogen we niet eens open!”

“De KNSB heeft Corona-richtlijnen opgesteld!” De mail wordt met de dag drukker!

Hoe gaan we om met Corona?, ….  we moeten in tijdsblokken schaatsen met max 250 man/vrouw binnen de hekken! Wie gaat dit maken/regelen?  …… Er moet een link op de website komen waar mensen kunnen inschrijven voor een schaats-tijd-blok!

Bij ons clubhuis is een extra zeecontainer nodig, voor gespreid binnenlaten van onze schaats(st)ers! Eindelijk is er internet in het clubhuis!! Deze is nodig om de on-line-inschrijving  te checken! Dan de auto’s, die parkeren we weer in de polder, daardoor blijven de straten in de buurt van de ijsbaan bereikbaar voor bewoners en hulpdiensten etc., Oké, je moet vanaf je parkeerplaats wel even(via de ingekorte route!) lopen, maar dan mag je wel 2 uur schaatsen!!

Er moeten gescheiden looproutes komen, iedereen op anderhalve meter afstand, bordjes met ingang en uitgang, ophangen of doen we toch spandoeken, loopbruggen over de sloot, extra (bouw)hekken om de bezoekers te begeleiden, een Corona-radio-boodschap door de ijsbaanspeakers, megafoons voor instructie op en naast het ijs, geen koek en zopie verkoop!

Maar er waren wel veel medewerkers nodig, die onze leden hielpen, zodat zij o.a. alvast de uitgeprinte toegangscodes gereedhielden, dit voor een snellere doorstroming! Dan de mensen van de ijsverzorging, die steeds voor 8 uur ’s morgens present waren om de machines te bemannen!! Deze kreks trotseerden iedere dag de koude noordoostenwind! Daarna kregen zij een infuus aangelegd met warme chocomel, zodat zij weer snel bij hun positieven kwamen!!

Er waren stroomstoringen en die werden direct verholpen! Op één avond was er een bijzondere “try-out”, toen waren bijna alle loodgieters uit Schipluiden aanwezig, om in één keer het sneeuwijs aan de rand van de ijsbaan te doen smelten! Waarom? De bedoeling was om daar sterker ijs te creëren, het was even gezellig, maar er komt geen tweede keer!!

En dan niet vergeten: “we hebben schaatst!! Het was kort, maar het was zo!!

Dus iedereen die ons heeft geholpen, namens het bestuur: “Hartstikke bedankt!!

Uw verslaggever ter plaatse.