Winterontwikkelingen 2016-2017 nr. 5;  15 januari 2017
Sedert vrijdagavond jl. ben ik pessimistischer geworden over de wintervooruitzichten. De twijfel bleef over waar de hogedruk zich uiteindelijk zou positioneren. RTL nieuws bleef op forse kou zitten, de NOS, die de Europese weerdienst (ECMWF) volgt, ging ook sterk twijfelen vanaf vrijdagavond, terwijl die Europese dienst juist zo vast op winterweer was.
Mijn uitgesproken optimisme in het voorgaande winterbericht van 10 januari jl. is dus aanzienlijk getemperd.
Vanmiddag heb ik dat ook uitgesproken bij de WOS, Westland Omroep Stichting, te beluisteren via: http://www.wos.nl/radiogemist/detail?itemId=BBYMUe5GHwaX&programId=1074.  Op de 4 uurs-tijdlijn is vanaf 2uur06 Jan van de Knaap van IJsclub Eendracht uit Naaldwijk te horen en vanaf 2uur38 mijn weers-twijfelingen.
In bovenstaand plaatje geef ik een toelichting op de locatie van de hogedrukgebieden met instromingsgevolgen en zeeluchteffecten of landwind. Dit is voor dinsdag a.s. en levert een kantje boord situatie op voor vorst in onze contreien.
Ook momenteel is het windeffect al een probleem. Het oosten heeft een sneeuwlaag, wij een zeewindje. Zie onderstaand plaatje. Deze verschillen gaan we met een beetje pech de komende dagen vaker zien!
Laten we hopen dat het zich ten goede keert. Tenslotte is niets zo veranderlijk als het weer!

20170115 verschil zeewind en landwind en sneeuwdek
Tot slot:
Eerdere berichten over winterontwikkelingen vindt u op deze site onder ‘nieuws – winterontwikkelingen’.Aad van Winden, 15 januari 2017