Vorstperiode

Het winterbericht van 13 januari bevatte nog enige wensgedachten t.a.v. de koudeprognose. De modellen waren niet eensluidend, de luchtcirculatie vooral gedreven door depressieactiviteiten en een traditioneel hogedruk gebied ten noorden van ons ontbrak. Geen gunstige uitgangspositie, maar nu 4 dagen verder, zijn we op de goede weg en dient zich de vergelijking aan met eind januari 2012 toen (weliswaar 10 kalenderdagen later) een vergelijkbare prognose ook evalueerde naar een solide schaatsperiode, waar twee weken later de 11-steden-discussie zelfs bij losbarstte!

Schaatsen

Onderstaand een door mij vervormd plaatje van Weerplaza met grijs gearceerd de min/max ijsgroeiverwachting. Sterk positief ontwikkeld t.o.v. gisteren. Het blauwe lijntje is de verwachting voor water van 1 meter diep; wat wij het buitenwater noemen. De zwarte lijn is mijn prognose voor de ijsbaan waar de waterdiepte tussen 10 en 25 cm is.

Bij opklaringen en wat afnemende wind verwacht ik een max 1cm. bevroren ijsbaan morgen. De hagel en sneeuwbuien vanmiddag hebben goede koeling veroorzaakt. Bij doorstaande wind uit het noordwesten zal pas zaterdag de eerste volledige bevriezing van onze 2,5 ha. plaatsvinden (het grijze lijntje).

Belangrijk voor de betrouwbaarheid van het ijs is of het solide opbouwt onder helder uitstralende luchten met lage dauwtemperaturen. Vocht en sneeuw zorgen voor veel brozer ijs. De sneeuwkansen zijn veel minder geworden, hoewel woensdag a.s. nog een verstoring van een afzakkende depressie zou kunnen komen. Zo ja, dan ligt er waarschijnlijk al een flinke ijsdikte, die machinaal verwijderen mogelijk maakt.

Het lijkt erop dat volgende week de schaatsen kunnen worden ondergebonden. TV West is gisteravond een korte impressie komen maken van de ijskoorts en sfeer bij ons bestuur. Zie: https://www.omroepwest.nl/nieuws/3757590/Schaatsen-Bij-IJsclub-Vlietland-in-Schipluiden-zijn-ze-er-klaar-voor

Als we de prognose van 13 januari met vandaag vergelijken dan spreekt het voor zich dat ons enthousiasme flink groeit en de ijskoorts best wel toeslaat. Immers we zien niet vaak een 14 daags-prognose, die vrijwel steeds matige vorst in de nacht projecteert. De forse amplitude tussen dag- en nachttemperaturen geeft aan dat we met helder weer te maken krijgen.
De lage dauwtemperaturen zorgen zowel dag- als nachtelijk voor solide ijsbehoud en -groei (zie weerplaza.nl).

Verwachtingen voortzetting tot??

Verdere ontwikkelingen stemmen tot optimisme zie onderstaande overzichtskaart. Bij Noordoostelijke circulatie dan komt de winter echt!

Aad van Winden