Nieuwsbericht, 29 december 2014
Gisteren, de zondag begon prachtig!! Een mooie dag en voor de schaatsliefhebbers zat er iets moois in het vat! Nog één nachtje vriezen, dan kunnen we erop!! Jammer genoeg, de weergoden hadden andere plannen! Het zou de hele dag, met een koude oostenwind, wel rond de nul blijven, maar in de nacht zou bewolking vanaf zee het land binnendrijven! Met stijgende temperaturen en neerslag(regen) was het dan afgelopen met deze vorstperiode!! Jammer, we konden er net niet op!
Net niet??? Je kent misschien sommige bestuursleden, die worden op zo’n moment wat licht in hun hoofd!! Vroeg in de middag werden er door enkele bestuursleden bij de ijsbaan al afspraken gemaakt voor de IJstest!! Rond 16.00 uur gingen er bij ondergetekende wat app-jes voorbij, …. ‘Gaan we het morgenochtend nog even proberen? Nou, beter vanavond om 10 uur even testen, nu is het nog niks! Oké, tot 10 uur dan, neem je zwembandjes en handdoeken mee? Liever zie ik dat een Sint Bernardhond mij komt redden! Zeker met zo’n tonnetje aan zijn nek? Oké, ik ben er ook 22.00 uur: Wie gaat het eerst?’ Na de nodige “pep-talk”, gingen we gewapend met boor en ijsdiktemeter over de dijk naar de westkant van de ijsbaan. Al borend en metend liepen we naar achteren, 15 mm, 22 mm, 26 mm, 30 mm en achterin overdwars zelfs 38 mm; de ijsmeesters beginnen steeds drukker te praten!!! Gezamenlijk lopen we terug, halen de schaatsen op en lopen ieder gewapend met een stoel naar “het ijs”!  En ja hoor, de schaatsen aan, de eerste rijdt voorzichtig langs het kantje, de tweede ook, ondergetekende volgt op veilige afstand (die Sint Bernard is er immers niet!). Er worden steeds meer vierkante meters veroverd!! Het wordt uiteindelijk een ijsbaantje van 25 x 60 meter overdwars langs de dijk! Enkele echtgenotes leggen deze bijzondere gebeurtenis vast op foto en film (zie http://youtu.be/aVWkHDvXr18 )! Toch was dit moment wel heel mooi, want toen we gingen schaatsen, kroop de maan al achter de overdrijvende bewolking! En de temperatuur kroop omhoog en het kraken van het ijs hield op! “De lijm was weer op”!! Tijd om er af te gaan! Al met al toch al op natuurijs geschaatst in 2014!!, hopelijk krijgt het binnenkort een vervolg!!

Uw verslaggever ter plaatse.

20141229 schaatsers op ijsbaan